Ця тема робить наше суспільство небайдужим до проблем безпеки на дорогах. І коли в публічних дискусіях говорять про заходи підвищення безпеки та зменшення кількості ДТП, ми чуємо багато різних ініціатив. Однак найчастіше в цих дискусіях забувають про те, що провадження таких ініціатив зазвичай пов'язане зі значними витратами бюджетних коштів. Наприклад, істотне зниження аварійності на дорогах Польщі коштувало платникам податків понад 10 мільярдів євро.

На жаль, можливості бюджету України дуже обмежені. Тому нам зараз важливо правильно пріоритезувати заходи щодо підвищення безпеки на дорогах, щоб не фантазувати про ті кошти, яких немає зараз і найближчим часом точно не буде.

Пропонуємо розглянути п'ять простих і – що дуже важливо – недорогих заходів, які дозволять знизити кількість ДТП в наших умовах і істотно зменшити кількість постраждалих.

П'ять простих кроків.

Читайте також: Українські дороги офіційно ввійшли в ТОП-найгірших у світі

Крок перший

Зниження швидкості в населених пунктах до 50 км/год.

Для цього потрібно всього лише в Правила дорожнього руху (ПДР) внести зміни, які б встановили такий ліміт швидкості для водіїв в населених пунктах. Важливо також до Кодексу про адміністративні правопорушення внести штраф за перевищення швидкості на 10 км/год від дозволеної. Кожен водій повинен розуміти: перевищив швидкість на 10 км/год, а не 20 км/год – заплати штраф. Дисципліна в цьому питанні відіграє дуже важливу роль.

У всіх країнах ЄС діє обмеження швидкісного режиму в населених пунктах до 50 км/год. Дослідження довели, що зниження швидкості з 60 км/год до 50 км/год дозволяє знизити рівень травматизму для пішоходів на 90%.

Однак місцева влада в містах ЄС, незважаючи на загальне правило 50 км/год, визначає в населених пунктах ті дороги, де можна збільшити максимальну швидкість до 70, 80, 90 км/год, при цьому забезпечивши безпечний проїзд. Причому таких доріг чимало.

Наприклад, у Києві швидкість руху вище 50 км/год може бути встановлена на Набережному, Наддніпрянському, Столичному, Дарницькому шосе, проспектах Возз'єднання, Генерала Ватутіна, Бажана, вул. Набережно-Рибальській, Богатирській, Північній Кільцевій дорозі, в лівих смугах проспекту Перемоги.

Крім того, можна зробити обмеження швидкості в певному часовому проміжку. Так, наприклад, в Польщі обмеження швидкості 50 км/год на дорогах населених пунктів за загальним правилом діє з 6.00 до 23.00. У нічний час швидкість автомобілів може досягати 60 км/ч. Цей досвід цілком можна впровадити і у нас.

Крок другий

Безпечні пішохідні переходи з обов'язковим підсвічуванням і дублюванням знака "Пішохідний перехід" над проїзною частиною.

Для цього потрібно обладнати переходи підсвічуванням і продублювати знаки над проїзною частиною, що дозволить істотно підвищити видимість переходу для водіїв.

Також пішохідні переходи потрібно або "підняти" над рівнем проїжджої частини, або обладнати виділеними над поверхнею острівцями безпеки, а також встановити жовтий миготливий світлофор. Все це, за статистикою, знижує рівень ДТП на переходах до 70%.

Читайте також: В Україні автомагістралі державного значення будуватимуть із бетонним покриттям

Крок третій

Інженерні рішення для примусового уповільнення руху машин на в'їздах у населені пункти.

У країнах Європи і Північної Америки на в'їздах у населені пункти застосовуються інженерні рішення для примусового зниження швидкості водіїв (Traffic calming measures). Такі заходи безпеки добре себе зарекомендували, адже проїхати обмежувачі зі швидкістю більше 50-60 км/год неможливо.

На відміну від поширених в Україні засобів обмеження швидкості – "лежачих поліцейських", Traffic calming measures не мають негативного впливу на технічний стан автомобіля і не створюють незручностей для пасажирів автомобілів.

Нам потрібно забезпечити введення такого комплексу заходів на в'їздах у населені пункти і в аварійно небезпечних місцях.

Крок четвертий

Використання якісних дорожніх знаків, які розміщуються відповідно до стандартів і добре видні водієві під час руху.

На сьогоднішній день 80% знаків не відповідає чинним стандартам, багато які з них погано видно навіть вдень, що часто призводить до трагічних наслідків.

Для зміни ситуації потрібно на аварійно небезпечних ділянках дороги і перехрестях встановити нові знаки, що відповідають стандартам.

Особливу увагу слід приділити інформаційно-вказівним знакам в населених пунктах. Ці знаки повинні давати водіям необхідну інформацію для правильного орієнтування. Це важливо і для транзитного транспорту, щоб правильно вибрати маршрут і здійснити необхідні маневри.

Крок п'ятий

Зменшення кількості зовнішньої реклами вздовж проїжджої частини. Реклама, яка заполонила наші вулиці і дороги, відволікає увагу водіїв. В результаті відбуваються ДТП, причиною яких відповідно до протоколів, є не реклама, яка відволікає увагу водіїв, а сам водій, який "не дотримувався безпечної дистанції" або "не впорався з керуванням".

Європейські стандарти розміщення реклами на дорогах засновані на принципах того, що увага водіїв має бути чітко сфокусовано на дорозі, дорожню обстановку і знаки, будь-яка відволікаюча інформація заборонена.

Для зменшення кількості реклами на дорогах потрібно внести зміни в закон про автомобільні дороги, ввівши строгі норми регулювання розміщення реклами. Нам пора відмовлятися від правил, пролобійованих учасниками рекламного ринку, які не дбають про безпеку на дорогах і в гонитві за своїм прибутком готові жертвувати життями тисяч наших співвітчизників.

Автор: Олександр Кава. Джерело: Новое время.

Читайте також: Вакарчук відшукав Марс дорогою з Кривого Рогу в Херсон